פרשנות המקרא בברית החדשה

הברית החדשה

הברית החדשה היא אוסף של 27 ספרים שנוצרו בתהליך חיבור קצר הרבה יותר מהברית השינה. הברית החדשה נוצרה במהלך תקופה קצרה של 70 שנה לערך, משנת 56 לספירה ועד שנת 120 לערך לספירה. בתקופה זו נוצרו כל החיבורים שנכנסו לברית החדשה. 27 החיבורים האלו נבחרו בתהליך של סלקציה מתוך עשרות ומאות חיבורים דומים, שהיו קיימים בעולם הנוצרי. במאה הרביעית נבחרו הספרים הללו, הוכרזו כספרים המקודשים לברית החדשה ובזאת נסגר הקאנון

הנוצרי. הברית הישנה והברית החדשה הפכו באופן רשמי לכתבי הקודש הנוצריים.

 

גיבורי הברית החדשה

שני הגיבורים המרכזיים בברית החדשה הם ישו ופאולוס.

 

ישו  המקור היחיד שמתאר את ישו ואת תולדותיו הוא הברית החדשה. אין לנו שום מקום אחר שיכול לספק לנו ידיעות על ישו. הבעיה היא שמחברי הברית החדשה לא כל כך התעניינו בחייו של ישו לפני שהפך למוכר, כך שרוב חייו הם חידה עבורנו. מה שמסופר על ישו מופיע בשלושה מספרי הבשורה )מתי, מרקוס ולוקאס.( מתי, מרקוס ולוקאס התחברו לאחר מותו של ישו, כלומר שהאינפורמציה

שמופיעה בהם על ישו עשויה להיות מעט מפוקפקת. עפ"י החישובים במתי, ישו נולד בשנת ,4 או 5

לפנה"ס. מחבר מתי טוען שהמלך הורדוס הגדול עדיין היה בחיים כשישו נולד. הורדוס מת בשנת 4 לפנה"ס, כך שישו היה מוכרח להיוולד עד אותה שנה. ישו נצלב בהיותו בן ,33 בידי הנציב הרומי פונטיוס פילטוס. פונטיוס פילטוס היה נציב יהודה וכנראה שישו נצלב בסביבות ,28 29 לספירה. עפ"י

העדויות הוא נולד בגליל, בעיר נצרת. מחברי הברית החדשה מספרים שהוא נולד בבית-לחם יהודה,

אך יש לכך סיבה – כדי להראות שבכך התקיימה נבואת מיכה, לפיה המשיח יבוא מבית-לחם יהודה. גם אם ישו לא נולד בבית-לחם, חייבים להעביר את לידתו לבית-לחם אם הוא המשיח. רמזים על

לידתו של ישו בנצרת, דווקא, נמצאים בברית החדשה.

 

משפחתו של ישו הייתה משפחה יהודית רגילה, דומה למשפחות יהודיות מפשוטי העם, שחיו בגליל

באותה התקופה. זאת ניתן לדעת על סמך תיאורים בספרים היסטוריים אחרים שלא קשורים לישו, על איך חיו יהודים בגליל. שם אימו מרים, עפ"י הברית החדשה ושם אביו יוסף. מדובר בשמות מאוד נפוצים באותה התקופה. ייתכן כי אלו באמת היו שמותיהם וייתכן שלא, ובחרו שמות נפוצים כדי לאפיין אותם. עפ"י מרקוס, היו לישו ארבעה אחים: יעקב, יוסף, יהודה ושמעון. גם אלה הם שמות

נפוצים. לישו היו מספר בלתי ידוע של אחיות.

 

בתקופה בה ישו נולד ופעל הגליל היה מיושב ברובו באוכלוסייה יהודית חקלאית ובלתי משכילה. מדובר באנשים פשוטים שעבדו בשדה, לא למדו לקרוא ולכתוב ולא התעניינו בעניינים שברומו של עולם, לא בפלפולי הלכות ומדרשים וכו.' הגליל ואוכלוסייתו היהודית היו מרוחקים ממרכז ההשכלה  ומנותקים לחלוטין מן ההשפעה של התרבות ההלניסטית. עפ"י אחד הסיפורים שמצוי בברית החדשה, ישו מתווכח עם חכמי הפרושים והם כולם תדהמה כיצד ייתכן שיהודי מהגליל מפגין בקיאות כל כך מופלגת במקרא ובסוגי הפרשנות במדרשי ההלכה ובמדרשי האגדה. דבר זה לא התקבל על דעתם. מהמאה הראשונה אנחנו מכירים רק שני חז"לים שמוצאם מהגליל: יוחנן בן זכאי ורבי חנינה

בן דוסה, שהיה יותר עושה נפלאות מאשר אינטלקטואלים. על ילדותו של ישו אנו לא יודעים דבר.

מסופר בברית החדשה שאביו היה נגר וייתכן שישו עבד עימו.

 

בגיל 30 בערך, הגיע ישו ליוחנן המטביל. יוחנן המטביל היה מתבודד תמהוני במקצת, שחי חיי סגפנות ופרישות במדבר, אך גם איש כריזמטי בעל חסידים נלהבים שליוו אותו לכל מקום. ישו הפך להיות חסיד נלהב של יוחנן המטביל. לא ברור מדוע. לאחר שישו שהה תקופה מסוימת בחברת יוחנן

 

 

 

 

 

המטביל, נטבל על ידו בירדן )יוחנן היה מטביל אנשים ומטהר אותם מחטאיהם( הוא חזר מהגליל והטיף את המסר שלו, שהיה זהה לשל יוחנן המטביל. המסר היה: "חיזרו בתשובה כי קרובה מלכות השמיים." לא מוסבר כיצד ישו הפך להיות בקיא במקרא ובפרשנות ההלכתית ולא מוסבר מה גרם לו לעזוב את ביתו וללכת לחפש תשובות לשאלות שנותרו פתוחות. הוא חזר לגליל והתחיל להטיף וגם למתוח ביקורת על ההנהגה הדתית, על האינטליגנציה היהודית, על האריסטוקרטיה וגם ביצע ניסים

שונים. פתאום ריפא משותקים, הקים מתים לתחייה ועוד. כשקוראים את הניסים של אליהו ואלישע,

אפשר לראות שמייחסים לישו ביצוע של ניסים דומים.

 

קהל היעד של ישו היו השכבות החלשות בחברה היהודית: העניים, הבלתי-משכילים וכו.' הוא הבטיח להם שהם מלח הארץ, הם חביבי האל והם אלה שייכנסו למלכות שמיים. ישו הגיע עם החסידים שלו בסופו של דבר לירושלים, חולל מהומות, עשה בלגן, הפך שולחנות של חלפני כספים, שיחרר בעלי חיים שהביאו לקורבן. בסופו של דבר לכולם נמאס ממנו. הוא נתפס ע"י כהני ירושלים, נשפט בגין חילול ה' ובאשמת הסתה נגד השלטונות הרומיים. הוא הוצא להורג בגיל 33 בצליבה. אין שום ספק שבאותה התקופה, ביהודה הסוערת, הסתובבו אנשים רבים כמו ישו. יוחנן המטביל וישו היו מתחרים בעצם. הם ביצעו את אותו תפקיד בדיוק. אנחנו נראה כיצד מה שקרה עם ישו יכול היה לקרות באותה המידה עם יוחנן המטביל. זו רק מקריות שהתנועה של ישו לא התפוגגה לאחר מותו ונוצרה דת

חדשה הקשורה בשמו של ישו.

 

לאחר מותו תלמידיו המשיכו בפעילות והתרכזו סביב פטרוס, שהיה אחד התלמידים הקרובים ליש וגם סביב אחד מאחיו של ישו, יעקב, שהיה גם אישיות ידועה בברית החדשה. ייתכן שגם הם לא היו מצליחים להפוך את המסירות לישו ולתורתו לדת חדשה, חובקת עולם, אילולא פאולוס, שהוא הגיבור

האמיתי של הברית החדשה.

תוכן עניינים

כתבות נוספות: