הקמת חדר שרתים

תוכן עניינים

חדר שרתים מהווה אזור חשוב מאוד לעסקים רבים כאשר המטרה היא להקצות חדר מיוחד למיקום שרתי המחשבים וכן ציוד המחשוב, במקום מאורגן אחד. בחלק מהמקרים הקמת חדר שרתים מתכוננת כחלק מתהליך תכנון המשרד או שהחדר מוקם כאשר יש בו צורך גובר. כך או כך, חשוב מאוד להבין כי חדר שרתים איכותי הוא חדר אשר מספק סביבה בה כלל המחשבים יכולים לפעול בבטחה במקום אחד, כך שהרשתות ופעילויות המחשוב השונות יתנהלו בצורה קלה ויעילה. תכנון התצורה הנכונה של החדר תסייע רבות בתחזוקה יעילה שלו.

מדוע יש צורך להקים חדר שרתים?

חדר שרתים הוא חדר שיש צורך להקים כדי למקם בצורה נכונה את כל השרתים של הלקוח. חשוב מאוד לתכנן חדר שיתאים לצורך אכלוס כל ציוד המחשוב של החברה וכן לקחת בחשבון את הצמיחה העתידית של העסק או החברה וזאת כדי שהחדר יוכל לאכלס בהמשך כמויות גדולות יותר של ציוד מחשבים. 

חדר שרתים הוא למעשה חדר המספק את ההגנה האופטימלית על ציוד המחשוב הממוקם בו. מדובר על ציוד יקר מאוד ויש לתחזק אותו ולשמור אותו בצורה בטוחה ונכונה. עסק שיש לו ציוד משמעותי של מחשוב ולא מקים חדר שרתים, מסכן את הציוד היקר שלו. החדר המדובר חייב להיות מתכונן בצורה שתאפשר לכל הציוד הטכני לפעול כראוי.

כיצד מתכננים חדר שרתים בצורה נכונה?

כל חדר שרתים חייב להיות מעוצב ומתוכנן בהתאם לצרכים הספציפיים של העסק או החברה, בהתאם לכמות הציוד שיש לחברה וסוג הציוד. בחדר השרתים חייבים להיות חיישנים בכל אזור שמודדים את הטמפרטורה ואת הלחות. מערכת בקרת הסביבה חייבת להיות מסוגלת לשמור על כל חדר ברמות הרצויות. מעבר לכך, חשוב להבין כי השרתים וכן ציוד אחר של מחשבים מייצרים חום רב ועל כן, יש לבנות בחדר תוכנית זרימת אוויר טובה שמסייעת להימנע מנקודות חמות וכן מסלקת את החום כדי שלא ייצור נזק.

חשוב מאוד שהחדר יכיל מערכות כיבוי אש רלוונטיות לכיבוי שריפות תוך שמירה על בטיחות ציוד המחשב.

חדרי שרתים יכולים לכלול בסופו של דבר עומסים של כבלים ועל כן, בתהליך הקמת החדר יש למצוא את הפתרונות הרלוונטיים לצורך מעבר כבלים דרך תקרה או מתחת לרצפה. המטרה היא לסייע במניעת בלגן שיכול ליצור כשלים שונים של תפקוד המערכות.

מכיוון שחדר שרתים בארגון כולל ציוד באלפי שקלים וכן הנתונים המאוחסנים בחדר המדובר עלולים להיות בעלי ערך רב, חשוב להקפיד על ביטחון פיזי הולם על מנת לשמור על הבטיחות בחדר.

כיצד מווסתים את הטמפרטורה בחדר שרתים?

כאשר מתכננים ומקימים חדרי שרתים, חשוב מאוד להתייחס לנושא קירור החדר וזאת כאמור כדי לשמור על הציוד היקר. בחדרי שרתים מומלץ לשמור על טמפרטורה נמוכה והיא חייבת להיות אחידה ורציפה ולכן, חשוב מאוד להתקין מערכת ייעודית הכוללת חיישנים ייעודיים ואיכותיים, מנגנון בקרת טמפרטורה עמיד, יעיל ואמין ועוד. בקר טמפרטורה לחדר שרתים יהיה מחובר לרוב למודם סלולרי אמין דור שלישי ויהיה בו כבל מובנה לרוב באורך מטר אחד. בהתאם לכך יהיה אפשר לכלול במערכת גם חיישן לחות, חיישן לגילוי הצפה, חיישן לבדיקת דלת הכניסה ועוד. המערכת תשלח בזמן אמת התראות בהתאם לבעיה או תקלה שהתגלתה לרבות הפסקת חשמל המחייבת קירור חלופי ועוד.