כל מה שרציתם לדעת על טופס ירוק

תוכן עניינים

מה זה טופס ירוק? מי עושה בו שימוש? מה עושים איתו ומהי מטרתו? האם ישנן עלויות בהוצאת והשלמת טופס ירוק? האם ניתן להוציא טופס ירוק דרך האינטרנט או שמא זה נעשה באופן פיזי? שאלות אלו ועוד יכוסו במידה מסוימת בכתבה.

מה הסיפור של טופס ירוק?

כדי להוציא רישיון במדינת ישראל, מתבקש להשלים את תהליך הוצאת הרישיון – ואחד מהשלבים הראשוניים שלו, שלא נאמר הראשוני ביותר – הוא הוצאת טופס בקשה לרישיון. מדובר על טופס רש"ל 18, או טופס ירוק. כיום, את הטופס ניתן להפיק כדרך האינטרנט, באופן מקוון בלבד. כדרך אתר התחבורה. למעשה, בשלהי יולי 2020 יצא לפועל כי אין יותר טוב ידני, אלא שימוש אינטרנטי בלבד.

מה זה טופס ירוק?

ראשית כל, טופס ירוק הוא טופס בקשה להוצאת רישיון נהיגה, על פי סוג הרישיון שהתבקש. שכן ישנן דרגות שונות. B מתאים לרכב פרטי, A לאופנועים, C למסע וכן הלאה. הנפקת טופס ירוק הוא השלב הראשוני לתהליך הוצאת הרישיון. הוא מקדים את מבחן התיאוריה כמו גם את מבחן הטסט. מדוע נקרא הדבר טופס ירוק? ובכן, משום מה הוא כתוב בכתב ירוק. על כן, אפשר שיש שייחסו לו את הגוון הוויזואלי הנ"ל.

מה יש בטופס ירוק?

כאמור, כתב ירוק. ומעבר לכך, את המידע האישי הרלוונטי של מי שמבקש להוציא רישיון נהיגה, כמו גם פרטים אישים, תמונת פרופיל, פרטים רפואיים כמו גם תוצאות מבחנים עיוניים ומעשיים. ספציפית אלו שמשלים רישיון הנהיגה ביצע בעצמו. כיום, כאמור, הנפקת טופס ירוק נעשית כדרך אתר האינטרנט של משרד התחבורה. לאחר מכן, אפשר לעשות את שאר התהליכים שהטופס מבקש. כמו צירוף היתר צילום ובדיקות עיניים אצל אופטומטריסט.

עם השלמת כל המתבקש בטופס, אפשר להמשיך למבחן עיוני, כלומר מבחן תאוריה.

מי יכול לעשות או להוציא טופס ירוק?

כאמור, מי שביקש להתחיל תהליך של קבלת רישיון נהיגה במדינת ישראל, יכול להתחיל עם הוצאת טופס ירוק באופן מקוון מאתר משרד התחבורה. במשרד התחבורה תהיינה אפשרות למלא פרטים אישיים, לבחור את דרגת רישיון או היתר הנהיגה הרצוי. למלא הצהרה רפואית רלוונטית. עם מילוי הפרטים בטופס שמספק אתר משרד התחבורה אפשר שתישלח הודעת SMS אל מספר הטלפון שהוזן באותה מערכת.

מה עושים עם טופס ירוק?

ובכן, חלק מהשלבים למילוי טופס ירוק כוללים גישה לתחנת צילום מורשית של משרד התחבורה (אמורה להיות רשימה), כדי להפיק תמונה שאפשר יהיה לעשות בה שימוש במסגרת הטופס הירוק. כשמגיעים לתחנה וטרם לוקחים את התמונה אפשר שתהיינה בקשה להציג תעודה מזהה. השלב הנוסף יהיה נא בדיקת ראייה בידי אופטומטריסט. ייתכן שיהיה ניתן לעשות בתחנה המורשית לצילום או אצל אופטומטריסט אחר. הבדיקה תאפשר לקבל חוות דעת מאותו אופטומטריסט שיציין באם הוא ממליץ על הרכבת משקפיים או עדשות מגע במהלך נהיגה.

מעבר לכך, מבקש הרישיון ממלא את ההצהרה הרפואית באופן מקוון כך שלא באמת צריך לגשת לרופא. הסייג לכך הוא שבאם קיימת בעיה רפואית ואגף הרישוי מבקש להציג תוצאות בדיקות נוספות הרלוונטיות "לסעיפי כשירות רפואית ומצבים מיוחדים".

מה המחיר של הוצאת טופס ירוק?

אפשר להוציא טופס ירוק בחינם. העלויות נובעות כתוצאה מהבדיקות השונות והתהליכים השונים הנכללים במסגרת השלמת הטופס. לדוגמה, בדיקת אופטומטריסט יכולה לעלות כ-50 ₪. החלפת תמונה לרישיון נהיגה 11 ₪. ואם מישהו ניגש לבדיקות רפואיות ייתכן שגם להן יהיו עלויות שונות. מעבר לכך, קיים תשלום על מבחן עיוני, טסט ושיעורי נהיגה.