מלחמת העולם הראשונה – פשעי מלחמה

תוכן עניינים

מיתוס הלוחמים האזרחיים Franc-Tireurs ההסבר הגרמני לכך הוא מאבק במלחמת גרילה/טרור של לוחמים אזרחיים חמושים אשר נלחמו מלחמה לא "נקייה" בגרמנים, שהפרו את כללי המלחמה. זה נתן לגרמנים את הסיבה/תירוץ להגיב בקיצוניות שהם הגיבו. בתפישה הגרמנית-פרוסית צבא צריך להיות מקצועי, מסודר היטב ומבחינתם

כל דבר אחר הוא לא צבא.

 

חורבן לוון – הגרסה הגרמנית

הגרמנים מציגים את הסיפור בכך שהם נכנסו לעיר עתיקה והיו צלפים על הגגות שירו גם מתוך

כנסיות ומתחם האוניברסיטה. לטענתם, הגרמנים היו צריכים להגיב לכך, לא הייתה להם ברירה. מבחינתם הייתה מלחמה מול אזרחים, המשמר האזרחי הוא לא צבא. הם מתארים אזרחים שצצים

מכל מקום ומנסים לפגוע בצבא.

 

במשך שנים היו קיימות שתי הגרסאות הללו וישנם חילוקי דעות אך כאשר היסטוריונים כמו ג'ון הורן ואל קרמר באים לחקור את הסיפור דרך היסטוריה פוזיביסטית הם כמעט ולא מוצאים עדויות כלשהן לכך שהיו אזרחים שבצורה מאורגנת נלחמו בצבא גרמניה. כלומר, היה משמר אזרחי ואין עדות לכך שהבלגים התארגנו בצורה המונית. להפך, המלך הבלגי הכריז שמי שמתנגד חייב ללבוש את

הבגדים של המשמר האזרחי, בפועל לא היו כוחות "גרילה."

 

היסטוריה של שמועות והיסטריה המונית כתוצאה מהלם קרב ודעות קדומות)ציפייה לגיוס המוני והשקפת עולם פרנואידית של הקצונה הפרוסית שחששה מפוליטיזציה המונית באמצעות צבאות עממיים לא מקצועיים( כמיליון חיילים

לוקים בתסביך "פחד גדול" מלוחמי גרילה אזרחיים.

 

למעשה ישנו מיתוס קולקטיבי אשר גורם לפנטזיה קולקטיבית, השילוב של השניים גורם לזיכרון

קולקטיבי. שנים לאחר מכן יגידו בגרמניה כי הייתה מלחמה "מלוכלכת" ובזמן מלחמה קורים דברים,

הם יגידו שניפחו את הסיפור, שהם פגעו בצורה נקודתית רק במי שניסה לפגוע בהם להבדיל מהאויב

שהתנהג בצורה לא מקובלת.

 

תעמולת גיוס במדינות ההסכמה

ישנו שימוש במה שקרה בבלגיה לצורך תעמולת גיוס. מראים את הגרמנים כפוגעים בנשים וילדים

בלגיים. תעמולת הגיוס קורת בצרפת, אנגליה, אירלנד ואפילו באוסטרליה.

 

גיבורים לאומיים

ההוצאה להורג של האחות הבריטית אדית קאוול.(1885-1915) היא הייתה אחות בריטית בבלגיה,

היא עזרה לפצועים אך היא גם עזרה להם לברוח או להסתתר. היא נעצרה על ידי הצבא הגרמני, נשפטה והוצאה להורג. לאחר מכן החל להתפתח פולחן של מרטירית)קדושה מעונה.( הגרמנים טענו שהיא נתפסה והואשמה בכללי המלחמה, בעצם כך שהיא עזרה לאנשים לברוח היא חרגה

מהתפקיד שלה. הגרמנים האשימו אותה באשמת ריגול ולפני שנתיים התגלה שכלל הנראה זה נכון והיא העבירה מסרים לצבא הבריטים אך להוציא להורג אישה זה דבר מאוד חמור. מתחילה תרבות הנצחה, "זכרו את אדית קאוול," ישנה דמוניזציה של הגרמנים. בסוף המלחמה מתפתח קמפיין שלם להחזיר את גופתה הביתה, הפרלמנט בצרפתי יעשה לה אסיפה שלמה, יחזירו אותה לאנגליה ויעשו לכבודה תהלוכה וטקס שלם, יקימו אנדרטה לזכרה ויעשו עליה סרט. זה הופך את המלחמה לטוב

מול הרע, של אנושיות מול רוע מוחלט.

 

אגדות על גיבורים מקומיים

חלקם בנויים על סיפורים אמיתיים אך מנפחים אותם:

–    הוצאה להורג של נער צרפתי.

–    הריגת אישה צרפתייה שסירבה להיענות לחייל.

–    הרועה התמימה רוזט שהואשמה בריגול והוצאה להורג.

–    ראש עיריית לייג' שהוצא להורג.

–    הוצאה להורג של בני ערובה עם קברים המוניים.

–    שימוש באוכלוסייה כמגנים אנושיים.

 

תעמולה היא לא רק הפוסטר אלא גם העיתונות.

 

אי כיבוד מעמד הצלב האדום

–    הפגזת בית חולים בLierre- מגובה בעדות מצולמת.

–    פגיעה באחיות.

   הגרסה הגרמנית היא שישנם אנשים גרילה בלגיים במסווה של אנשי צוות רפואי.

 

ציירי תעמולה

ציירים משחקים תפקיד חשוב ביותר.

   קרפינטייר הוא צייר בלגי חשוב ביותר, הוא מצייר ציור ריאליסטי של תמונת פשע מלחמה

ובה חיילים גרמניים מוציאים להורג כמרים ואזרחיים. –    לואיד ריימקארס הוא צייר הולנדי, הוא מזועזע ממה שקורה במלחמה. הוא מצייר ציורים אשר נועדו לעורר זעם וחלחלה מהגרמנים. הוא עושה דמוניזציה לגרמנים, מתאר אותם

כרוע בהתגלמותו. –    ג'ורג' ווסלי בלווס האמריקאי יוצר סדרה של תמונות ב1918- ובה הגרמנים מפשיטים

אנשים וחונקים אותם. הם גם הופכים אנשים למגן אנושי.

 

 

האונס של בלגיה ישנה הטבעה של המונח על ידי תעמולה אמריקאית, יש כאן גבר ויש כאן אישה. ישנו אונס של בלגיה על ידי יד קשה, גברית אשר פוגעת בנשים וקטינים. בנוסף, ישנה תעמולה קולנועית ועושים סרט על מה שקורה בבלגיה, זהו סרט אילם שמתאר את הגרמני האכזר אשר עוצר את האישה היפה ואונס

אותה.

 

הגרמנים כברברים

ישנה תעמולה שמראה את הגרמנים כברברים מימי הביניים אשר פוגעים בילדים, הם מתוארים

כמפצלת צמאת דם.

 

תעמולת נגד-גרמנית

הגרמנים צריכים ליצור תעמולת נגד. ישנה תעמולה של החייל הגרמני כבעל טוב, כאדם אדיב אשר

משחק עם ילדים ומציע להם אוכל.

 

הפצה: ספרות ילדים

ישנם ציורים לילדים צרפתיים שבהם רואים חיילים הורגים אזרחים, זה יוצר תדמית מילדות.

 

לכל הדברים שצוינו עד כה יש עוגן במציאות: ישנם הרבה חיילים טובים אך גם ישנה גם פגיעה באזרחים בקנה מידה גדול יחסי. ישנן עובדות והשאלה היא מה מחליטים להציג וכיצד להציג. אך יש

רגעים שבהם זה ממש גובל בפנטזיה.