ארכיאולוגיה והמזרח הקדום – אמנות פרהיסטורית – אמנות תקופת הקרח

תוכן עניינים

."התרבות מהפכת"

שינוי מהפכני ודרמטי. האדם שפעל אז היה שונה לחלוטין מקודמיו, הוא המציא את האומנות. אנשים הפכו ליצירתיים והעולם התודעתי המוכר לנו התעצב. יש שאומרים שהשפות כפי שאנו מכירים אותם היום התפתחו אז, רק בעזרת שפה מפותחת ניתן היה להגיע להישגים החדשים הללו. בתקופה זו מופיעים

הסמלים.  מוסיקה- נמצאו חלילים בני ,30KY צינורות עשויי עצם.

 

ç אמנות ניידת ניתן לשאתה ביד. קישוטים ותכשיטים (מחרוזות צדפים, שיני שועלים.) חפצים שימושיים שעוטרו בדר"כ בחריטה. דבר חסר תקדים. קבוצה נוספת היא לוחות אבן ועצם מעוטרים בציורים של חיות. מעוטרים עם חריטות של אריה, דוב, בקר. כפתור מעצם עם חריטה של אייל. נמצאו פסלוני עצמות ושנהב שמקור כולם

מגרמניה. יש גם מעטים עשויי אבן, למשל פסל של אריה אדם עומד, מיוחד מאוד. .32KY

  • ISTURITZ חוד עצם בקוע בסיס שעוטר בחריטת סוס.
  • FRERES TROIS LES מטול חניתות מקרן אייל, עם עיטור של שני בני בקר.
  • MICHEAL SAINT גילוף של ראשי סוסים עשוי לוחות.
  • MARCH LA מתוארך ,20KY לוח של 30 ס"מ מלא בחריטות שמאחוריהן חרוטות דמויות אדם. יותר

מ1500 לוחות עם עיטורים גם של נשים וילדים.

 

 

 

 

 

 

 

פסלוני ונוס הפסלונים הידועים ביותר של האומנות הניידת. תפוצתם מדהימה. תרבות מסויימת שמשתרעת על פני כל מרכז אירופה, מאיזור רוסיה ועד חצי האי האיברי. הראשונה נמצאה ב1908- באוסטריה. בגאגארינו ברוסיה

נמצאו 14 פסלונים. בדולני בצ'כיה נמצאה ונוס מחמר. איברי המין מודגשים, אישה שמנה בלי תווי פנים בדר"כ, לעיתים עם תסרוקת. יש שעשויות אבן ויש שעשויות שנהב. מראה שטכנולוגיית הצריפה והקרמיקה הייתה קיימת באירופה כבר לפני ,25KY אך נעלמה והופיעה

שוב במזרח התיכון 10,000 שנה אחרי. כל פסלי הונוס בני .20-28KY תבליט ונוס- ונוס מ,LAUSSEL– תארוך- .24KY מחזיקה קרן שפע, חרוטה בסלע על קיר של מערה אך

הלוח נמצא בנפרד. יוצר קשר ברור בין האומנות הדומה והמרחקים העצומים שכיסתה. יש שמנסים להסביר את פסלי ונוס בתופעה שקיימת באפריקה- ,STEOTOPYGIA ישבן גדול מאוד שנפוץ בשבטים אפריקאיים על בעיות תזונה חמורות. הסבר שני- הפסלונים נעשו על ידי נשים בהריון שראו כך את

עצמן (הרי לא היו מראות.)

 

פריט נפוץ נוסף הוא לוחות עם סימנים. אבן עם נקודות חרוטות שנעשו בזמנים שונים על ידי אנשים שונים, גילו זאת לאחר שאחד הלוחות הוכנס תחת מיקרוסקופ והמסקנה הייתה שהציורים נעשו בכלים שונים

ובלחיצות שונות ושזה מבטא עבודה לאורך זמן. באתר בשם MARCH  LA עצם אגן עם נקודות דומות.

חוקרים אפילו הציעו שאולי מדובר בפרוטו כתב. לפי בליצ'ארד, זו הייתה שיטת סימון של לוח שנה.

 

שקופית: REVOLUTION" HUMAN "THE – המהפכה שלא הייתה. כל מה שמיוחס לתקופה

הפליאוליטית  העליונה היה קיים קודם. בהמשך, שקופיות שמדגימות זאת.

 

ç אמנות פרנקו קנטרברית

פרנקו = צפון צרפת, קנטברי = דרום ספרד. BP .13-32KY האמנות הפרנקו קנטברית היא בעיקר אמנות ציור על כתלי המערות. משמעות הצירוף הוא ציורי קיר, או

אמנות כתלית. בע"ח השכיחים ביותר הם הבקר והסוסים. למעלה מ50% מהציורים. האמנות הזו מצויה במערות בערי הפירנאים, דרום צרפת. פריסתה רחבה ביותר, אך היא מרוכזת בעיקר

באירופה.

 

דה סנטודה– מפורסם בכך שביתו מצאה במערה ציורים של שוורים (יותר מאוחר התברר שאלו היו ביזונים,)

כשהייתה  בת ,9 ב.1879- אלו ציורים שצוירו בתקופה הפליאוליתית.

 

  • מערת ניאו NIAUX בהרי הפירנאים. יש כניסה מודרנית למערה אף שבפליאוליתית נכנסו מכניסה אחרת. בתוך המערה חשיכה מוחלטת. קשה ללכת בתוך המערה- מכשולים למיניהם. 600-700 מטר לתוך המערה ציורי קיר שנעשו בשחור. יש עוד ציורים לכל אורך המערה, שניים ומשהו ק"מ של מערה

שאנשים  הסתובבו בה. יש בה ציורים גם בצבע, של עז הרים, יעל.

  • מערת לסקו LASCAUX ליד הכפר לזזי נמצאה ב.1940- אתר שבו נמצא בסיס למנורה (דומה לכף או

לפיד) שהשתמשו בה. כלי אבן שהבעירו בו שומן והפכו אותו לפנס. שומן בע"ח עם פתיל, כנראה צמחי.

נמצא באתר גם ציור של איילים. אייל אדום. הציור נקרא "האיילים השוחים." לגבי הצבעים- אוכרה (מינרל עם טווח צבעים מצהוב לאדום) ופחם (לצבע שחור.) כותשים ומערבבים

צבעים עם עצמות. תחמוצת המגנזיום– נוזל שנפוץ במערה ונוזל על הקירות וגם בו השתמשו.

 

  • CCOMBARELLES LES בחלק מהמקומות לא היו ציורים בצבע אלא תבליטים או אמנות חריטה.

אריה המערות \ ראש של חתול כלשהו. במערה זו מאות חריטות כאלו.

  • LAUSSEL ונוס, גילוף\תבליט\חריטה. הדמות הקלאסית של הונוס האוריניאקית. היה חלק ממכלול,

היה מחובר לקיר המערה.

  • AUDOUBERT D' TUC פיסול של ביזונים. עשוי מחרסית יבשה ולא שרופה.
  • רופיניאק / שובה ROUFFIGNAC CHAUVET\ ציורי קיר של ממותות. קרנף, צבוע בצבע. אין ספק

אילו בע"ח שחיו באיזור. יש גם סימנים של דוב המערות שחיי במערה לפני האנשים הללו. ציור של פר ודוב- עשוי בצבע אדום. ציור בשחור, כנראה עדר לביאות. שובה זו המערה העשירה ביותר בציורים, בת

32,000  שנה. זו מערה גדולה מאוד 14( ק"מ,) לכן בנו בה מסילה.

 

 

 

 

 

 

 

  • MERLE PECH סוס. צבוע ומנוקד, כנראה עיטור, לא חלק מהסוס. .25KY טביעות כף יד. חוקר

מסויים ניסה להבין את נעשו הציורים הללו, טכניקה של התזת צבע– לועסים את הצבע ויורקים אותו על

הקיר. ברקע-  ציור של דג באדום. ,16KY אנשים שבו למערה אלפי שנים אחר כך והוסיפו את הדג.

  • גרגה GARGAS סוסים ועליהם טביעות ידיים. באתר זה כ250- טביעות ידיים. אין קשר בין גודל כף

היד לגודל האצבעות. או קטומות או מקופלות. מדוע? לא ברור. כנראה זה היה טקס כלשהו, אולי טקסי מעבר שבטיים, למרות שלא סביר. אולי פגיעות קור. דמות האדם מצוירת בצורה מעוותת- בגלל

האצבעות- כמו קריקטורה.

  • COUGNAC כנראה דמות אנושית. ציור בתוך ציור.