מלחמה באוויר, בים ובחזיתות אחרות לידתו של המזרח התיכון

תוכן עניינים

כניסת איטליה למלחמה לצד מדינות ההסכמה

23 במאי :1915 הכרזת מלחמה על אוסטרו-הונגריה.

 

לאיטליה ישנה שאיפה אירידנטית לקבל שטחים מאוסטרו-הונגריה. בפועל איטליה סופגת הפסדים קשים ואבדות רבות ב11- קרבות על נהר האיסונזו בצפון איטליה. בשלב מסוים נראה שהיא תכריע את אוסטרו-הונגריה בעזרת מדינות ההסכמה אך אז גרמניה שולחת תגבורים והיא מפסידה הפסד

קשה.

 

תבוסה בקרב קפורטו – 19-24.11.1917

איטליה סופגת אבדות קשות: 10 אלף הרוגים, 30 אלף פצועים, 3,152 כלי ארטילריה נהרסים ו- 256 אלף שבויים. מדינות ההסכמה צריכות להגיע לסייע אליה כדי שהיא לא תיפול לגמרי. הקרבות הגדולים של החזית האיטלקית הן בעלות היסטוריה ענפה אך חזית שפחות זוכה לסיקור היא החזית האלפית. חיילים מאיטליה ואוסטרו-הונגריה שולחים חיילי עלית לאלפים בתנאים קשים ביותר. לא מדובר על זה יותר מדי בהיסטוריוגרפיה של מלחמת העולם הראשונה. אך היום, עם ההתחממות

הגלובלית קרחים נמסים ונמצאות גופות של איטלקים או אוסטרים.

 

מלחמה באוויר: פיתוחים טכנולוגיים ישנם היבטים חשובים במלחמת העולם הראשונה, זאת המלחמה הראשונה שממש משתמשים בצורת לחימה בתעופה. ישנו פיתוח של אווירונים וכדורים פורחים ככלי מלחמה, זה דבר חדש לגמרי. ניתן לראות לאורך ארבע שנות המלחמה כיצד הטכנולוגיה מתפתחת, איך המטוסים משתנים ומשתכללים. אחד הפיתוחים הראשונים שהיה צריך לפתח הוא מתאם הירי, איך טייס יכול לירות מתוך מטוס. היה צורך בהמצאת פטנט של סנכרון בין המדחף למקלע, כדי שהכדורים לא יפגעו

במדחף ויפילו את המטוס.

 

סכנת התעופה הקרבית

כמות ההתרסקויות היא עצומה)גם בהמראות,( זה מקצוע עם אבדות עצומות. מתחילים להבנות

הילה ומיתוס עבור טייסי הקרב.

 

גאוות יחידה ומוניטין של טייסים

–    הברון האדום)מאנפרד וון ריכטופן( – ,1892-21.4.1918 הפיל כ80- מטוסים והיה ידוע

ביותר. כל העניין הזה יוצר גאווה עצומה של טייסים ואנו עדיין חווים את מושג "הטובים

לטייס" עד היום. הם נתפסים כאבירים החדשים.

.האמריקאי האייס :(1890-1973)Eddie Rickenbacker    –

 

 

טייסים ו"אבירות" מודרנית נוצר אתוס וכבוד הדדי בין הטייסים, הם רואים את עצמם כלוחמי האבירות של פעם. הם רואים אחד את השני בעיניים כמעט, טייס מול טייס. טייסים עות'מניים הקימו למשל בית קרבות לטייסים בריטים

שהם הפילו.

 

טיסות תצפית ומודיעין אווירי

זוהי מלחמה שבה יש מודיעין מדויק, יש שימוש ראשוני בתצלומי אוויר.

הפצצות מהאוויר

הצפלינים משמשים גם למטרות תצפית אבל גם למטרות הפגזה. גרמניה למשל הפציצה את לונדון

ב24.9.1917- ומתעורר פחד רב מהפגזות אוויריות.

 

מלחמה בים

קרב יוטלנד.(31.5-1.6.1916) הייתה ציפייה לכך שהמלחמה תוכרע בים, כל מעצמה השקיע בספינות וציים ענקיים. אך למען האמת היה קרב ימי אחד גדול ליד חופי דנמרק בו הצי הבריטי ניסה ללכוד את הצי הגרמני. הגרמנים עשו אבדות קשות לבריטיים אך בהערכה טקטית ואסטרטגית לאחר מכן היה ניתן להבין כי האנגלים חסמו את הצי הגרמני, אין הכרעה לאף צד בקרב הזה. לאחר מכן כמעט ואין קרבות ימיים, כמעט

ולא יהיה קרבות של אניות.

 

מצור ימי בריטי מביא את גרמניה לסף רעב עד סוף המלחמה – האשמות של פשע מלחמה. דוח של משרד הבריאות הגרמני משנת 1918 טוען ש763,000- אזרחים מתו מרעב כתוצאה מהמצור הימי. העורף הגרמני נפגע בצורה קשה מאוד עקב הרעב הגדול. מצד שני ישנה תעמולה להצדקת המצור הימי והאשמת

הממשל הגרמני.

 

מלחמת צוללות(U-Boat) התגובה הגרמנית היא בצוללות הגרמניות. הם מנסים להטיל מצור על אנגליה, הם תקפו אניות סחר ולא רק אניות מלחמה. כעת הבריטים אומרים שהגרמנים מבצעים פשע מלחמה. מבחינת הגרמנים ישנה הילה עצומה, הם עוקבים אחרי גיבורי הצוללות. למשל לות'ר וון ארנולד(1886-1941) שמפיל כ180- אניות מסחר אך בעיני מדינות ההסכמה הוא נתפש כפושע מלחמה. המשך הלחימה התת

ימית של גרמניה היא אחת הסיבות המרכזיות שבגללן ארה"ב נכנסה למלחמה.