פרשנות המקרא בברית החדשה – ישו המשיח

תוכן עניינים

יהושוע, ה,' פסוק 13 יהושוע רואה איש עומד כגדו וחרבו שלופה כנגדו. האיש מתברר כשר ה,' יש לנו מפגש עם אלוהות

שנראה בעיני יהושוע כאיש. הוא לא הצליח לזהות את מהותו האלוהית.

זה חוזר גם אצל שמשון וגם אצל גדעון. גם ביחזקאל זה חוזר.

בספרות החוץ מקראית: חנוך פוגש דמויות אנושיות המייצגות מלאכים.

 

 

 

 

 

המסקנה היא שדמויות אנושיות בספרות המקראית הרבה פעמים מייצגות מלאכים וגם בספר דניאל ישנם דמויות אנושיות שמייצגות מלאכים, למשל בדניאל ח' פסוק .15 ככל הנראה הגבר אותו פוגש

דניאל היא המלאך גבריאל. גם בפרק ט,' פסוק 21 מופיע המלאך גבריאל בפני דניאל. בפרק י,' בתחילת החזון, בפסוק ,5 דניאל רואה איש. האיש הזה הוא בעל חזות מפחידה. כאשר הוא מתמקד באיש, הוא רואה שאין מדובר באיש באמת, אלא בישות על-אנושית. בפרק י"ב, פסוק ,5 דניאל רואה שתי דמויות הנקראות "איש," אבל הן לא באמת איש. לאורך כל החזונות של דניאל בפרקים אלו, הוא

רואה דמויות אנושיות שמסתבר שהן על-אנושיות.

 

אם כן, כאשר אנחנו בודקים את בן האדם שדניאל רואה בחזון בפרק ז,' לאור העובדה שדמויות אלוהיות, כולל ה' עצמו, נראות לאנשים כבני אדם – מה אנחנו מסיקים? שדניאל רואה דמות, כבן אדם, באה עם ענני השמיים? מן הסתם זו ישות אלוהית. הפירושים המסורתיים לדניאל, גם היהודיים

וגם הנוצריים, מניחים שהביטוי "בן האדם" מתייחס לאיש אחד והוא לא סמל לישות קולקטיבית, בניגוד לאפשרות שהעלנו קודם )שהוא מייצג את עם ישראל.( מדובר בישות אחת והיא מזוהה בספר חנוך עם המשיח. ספר חנוך מבוסס על דניאל ז' באופן בולט. חנוך מבין את דמות בן האדם כמלך

המשיח. מה שמעניין הוא שעפ"י חנוך, המלך המשיח שמו, או מהותו התקיימה עוד לפני הבריאה. התפישה שהמשיח התקיים לפני בריאת העולם מופיעה בספר חנוך. ספר חנוך הוא פחות או יותר בן

זמנו של דניאל )סוף המאה ה2- לפנה"ס, או אמצע המאה ה2- לפנה"ס.(

 

גם בחיבור היהודי – חזון עזרא, פרק י"א, מופיעה דמות של בן אדם. זו גם דמות משיחית וגם לפי

חזון עזרא דמות זו התקיימה לפני בריאת העולם.

 

הפירוש של דניאל על המלך המשיח הוא מקובל ומפורסם, אבל היו כמה ניסיונות לפרש את בן האדם אחרת. למשל, להבין אותו כפירוש קולקטיבי שחל על כל עם ישראל, בדומה לעבד' ה' של ישעיהו שהתפרש כקולקטיבי. אפילו במסורות הנוצריות היו ניסיונות לזהות את בן האדם עם עם ישראל ולא

עם ישו.

 

הפרשנות המודרנית לבן האדם בדניאל גם הפרשנות המודרנית המחקרית מתפלגת, יש חילוקי דעות. יש פרשנים וחוקרים החושבים כי בן האדם הוא סמל ליצור אנושי נשגב, או סמל קולקטיבי לעם ישראל, או ישות על אנושית. כלומר, או  המשיח, או עם ישראל, או מלאך שמיים. כבר ראינו שלפי דניאל הוא אמור להיות מלאך, אבל האפשרות הזו לא נשקלה מלכתחילה במחקר. חלק מהחוקרים ניסו לזהות את בן האדם כאיש

היסטורי, כמו יהודה המכבי, או אפילו דניאל עצמו. חלק ניסו לזהות אותו עם המשיח מבית דוד, אבל  זה לא כל כך מסתדר, מכיוון שלמחבר החזונות בדניאל אין שום עניין בבית דוד, הוא לא שותף לציפייה לבואו של משיח מבית דוד. בהנחה שהחיות השונות מייצגות את המלכים של העמים, חשבו החוקרים שהדמות בן האדם אמורה אכן לייצג את עם ישראל, אבל בספר דניאל יש נציג לעם ישראל  והוא השר מיכאל, אחד השרים הראשונים. זאת אומרת שבן האדם – או שהוא מיכאל, או שהוא המשיח. אם הוא מייצג את עם ישראל, הוא חייב להיות מיכאל. זאת השערה שהועלתה במחקר כבר

בשנת ,1900 ע"י חוקר בשם נתנאל שכתב מאמר וטען שבן האדם בדניאל, שבא עם ענני השמיים, אינו אלא המלאך מיכאל שמייצג את עם ישראל. לא כ"כ שמו לב להשערה הזו ולא לקחו אותה

ברצינות, אבל ככל הנראה הוא צדק והיום חוזרים אל ההשערה שבן האדם הוא מיכאל. הועלתה גם הצעה שבן האדם הוא המלאך גבריאל. שני מלאכים בספר דניאל נזכרים בשמם: מיכאל וגבריאל. היו שניסו לזהות את בן האדם עם גבריאל, שהוא דווקא פעיל יותר. לגבריאל יש תפקיד אחר בספר

דניאל. אם רוצים לזהות מישהו בפרק ז' עם המלאך גבריאל, אז סביר יותר לזהות אותו עם אחד העומדים המפרש לדניאל את החזון, כי גבריאל מפרש כפרשן גם בפרק ח,' פסוק .15 גבריאל מקבל

שם פקודה מקול מסתורי לפרש לדניאל את המראה. גם בפרק ט,' פסוק ,21 גבריאל בא לפרש.

 

יש הבדלי נוסח בכתבי היד של דניאל, האם 4 החיות הם ארבעה מלכים או ארבע מלכויות. יש גרסה בקומראן שהם מלכויות ולא מלכים. מה שעוד מעניין בספר דניאל הוא שמסתבר מדברי גבריאל, שכל האירועים המתרחשים על הארץ משתקפים בשמיים. כלומר, אם ישנה מלחמה בין יוון ופרס על

הארץ, אז בשמיים נלחמים שר יוון ושר פרס ביניהם. יש כאן השפעה של הפילוסופיה האפלטונית.

 

בן האדם בדניאל הוא מיכאל, אבל כמו שראינו כבר בספרות היהודית ובספרות חז"ל, הוא זוהה עם משיח אנושי. בן האדם בדניאל הוא ישות על אנושית, ישות אלוהית. בספרות היהודית מימי בית שני הוא זוהה כדמות אנושית, כמשיח. הוא זוהה כמשיח אנושי מבית דוד. אם כן, הזיהוי של ישו, או

 

 

 

 

הזדהותו של ישו עם בן האדם היא לחלוטין יהודית, פירוש יהודי מקובל. אין שום דבר נוצרי בזיהוי של

ישו עם בן האדם ובתפישתו כמשיח מבית דוד.

 

כאשר תלמידיו של ישו מזהים אותו כמשיח, גם הוא עצמו מזהה את עצמו עם המשיח ולא כאל, או

כבן האלוהים.