פרשנות המקרא בברית החדשה– סיפור הולדת ישו

תוכן עניינים

ניתן להקשות על מחברי הברית החדשה:

.1  למה ישו לא נקרא עמנואל?

הפתרון: במתי, פרק כ"ח, פסוקים ,16-20 יש רמז לישעיהו ט,' כאשר ישו עומר "איתכם אני כל הימים עד קץ העולם" – זה מקביל לפסוק שמופיע בישעיהו ט.' בעקיפין, האוונגליסט משנה את

שמו של ישו לעמנואל.

.2  בשום מקום לא נאמר שהילד שייוולד לבית דוד ייוולד באופן בלתי טבעי. לא חייב להיות קשר

ענייני בין עמנואל לבין "אל גיבור" – אין פתרון.

 

בספר בראשית, פרק ו,' מתואר כי היו יחסים בין אלים ובין בנות אדם. לאחר מכן מגיע המבול, שנרמז כעונש על ההתנהגות הבלתי הולמת הנ"ל. ערבוב התחום האלוהי והאנושי בתפישה המקראית הוא תמיד חטא ותמיד בא עונש אחריו. למשל – סיפור אדם וחוה שערבבו את התחום האלוהי והאנושי כשאכלו מעץ הדעת. דוגמה נוספת – מגדל בבל, שניסו להגיע אל התחום האלוהי. דוגמאות אלו

הסתיימו בעונשים. עפ"י התפישה המקראית אסור לערבב בין תחומים אלו.

 

בנוסף – בשופטים, פרק י"ג, אומרים על שמשון שהוא יושיע את בני ישראל מהפלשתים. במתי נאמר  על ישו שהוא יושיע את היהודים. רק על שניהם זה נאמר. בנוסף, מתואר כי אשת מנוח אומרת שמלאך ה' בא אליה. להגיד שמישהו בא אל אישה – הכוונה ששכב איתה. כמו כן, מסופר שזה קרה בשדה, שם כאמור אין אכיפה של החוק. בנוסף, המלאך אומר לה בתחילת המשפט שהיא תהיה

בהיריון ומיד לאחר מכן שהיא כבר בהיריון. בכך נרמז לנו שהילד שייוולד לאישה הוא תוצאה של זיווג

בין אישה עקרה, שלא מסוגלת ללדת, ובין אל שהיה גר בסביבה. אנחנו מדברים על אזור צרעה,

שנמצאת ליד בית שמש. בבית שמש היה מקדש לאל השמש ושם הילד שנולד היה גם שמשון.

המחבר פיזר רמזים כדי לומר לקורא, בעקיפין, ששמשון הוא צאצא לזיווג של אל עם בת אנוש. שמשון עקר את שערי עזרה וסחב אותם על כתפיו. הרוחב של שערי עזה הוא גדול ולכן ברור

ששמשון הוא נפיל. הזיהוי של שמשון עם ישו הוא בגלל ששניהם נולדו כתוצאה מזיווג בין אישה ובין אל. הרעיון של זיווג שכזה היה קיים כבר במקרא והוא לא רק פגאני. אומנם סופרי המקרא ניסו

לטשטש את זה, אבל זה היה קיים. סיפור לידת שמשון הוא סיפור מיתולוגי, פגאני, פוליטאיסטי ויחד

עם זאת הוא סיפור ישראלי. הוא לא הגיע לישראל מבחוץ. מדובר בגיבור ישראלי, אחד משבט דן, שהושיע את עמו ונלחם בפלשתים. הסיפור על לידת ישו רומז עליו. מחברי סיפור לידת ישו הבינו את משמעותו האמיתית של סיפור לידת שמשון. לא רק הם הבינו, גם חז"ל הבינו במה מדובר וגם יוסף בן מתיתיהו. יחד עם זאת, מחבר הסיפור באוונגליון מתי חי בעולם היהודי של ימי בית שני. לכן הוא

מאוד נזהר לא ליצור רושם שהיחסים בין מרים, אמו של ישו ובין האל היו יחסים פיזיים.